Opublikowany w 10, Ciekwostki, Top, witaminy

Biotyna ważna witamina.

DSCN6067.JPG

Nazwa biotyny wywodzi się z języka greckiego – „bios” oznacza życie. Rzeczywiście witamina ta pełni ważną rolę w organizmie. Czy konieczna jest suplementacja na „mocne włosy i paznokcie”? W jakich produktach spożywczych można ją znaleźć? Odpowiedzi znajdziecie w dzisiejszym wpisie. 😉

Biotyna należy do witamin z grupy B, rozpuszczalnych w wodzie. Jest wytwarzana wyłącznie przez bakterie, niektóre grzyby, glony i rośliny wyższe.

Norma dla dorosłej osoby: 30 μg/dzień

Szacuje się, że spożycie biotyny w populacjach zachodnich wynosi od 35-70 μg/dzień.

Główne funkcje:

  • uczestniczy w wielu reakcjach enzymatycznych (m.in. syntezie kwasów tłuszczowych)
  • wpływa na prawidłowy przebieg wzrostu i rozwoju
  • odpowiedzialna za odpowiedni stan skóry
  • wpływa korzystnie na stan korzeni włosów, zapobiega siwieniu i łysieniu
  • wspomaga wchłanianie witaminy C

Nie wykazano jej toksycznego działania, a nadmiar witaminy wydalany jest z moczem.

Komu grożą niedobory?

–> osobom chorym na cukrzycę (z hiperglikemią, insulinoopornością)

–> osobom spożywającym jaja na surowo w dużych ilościach- przez awidynę, która hamuje wykorzystanie biotyny. Nie występuje w jajkach po obróbce termicznej.

–>osobom z zaburzeniami wchłaniania i trawienia (także alkoholikom)

–> osobom stosującym przez dłuższy czas antybiotykoterapię

–> osobom przyjmującym niektóre leki- np. leki przeciwpadaczkowe

Niedobory są rzadkie. Z dobrze zbilansowaną dietą możemy dostarczyć biotynę do organizmu. Aktualnie nie ma naukowych dowodów, na to, żeby suplementacja biotyną u osób, u których nie stwierdzono niskiego poziomu tej witaminy przynosiła korzyści.

Objawy niedoboru:

  • opóźnienie rozwoju u dziecka
  •  znużenie, brak apetytu, nudności, wymioty
  • łuszczenie się skóry, rumień
  • zapalenie spojówek, wypadanie włosów
  • podwyższony poziom cholesterolu we krwi

Źródła

Występuje zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego jak i w produktach roślinnych. Organizm nie wytwarza rezerw biotyny, dlatego należy codziennie dostarczać tą witaminę z pokarmem.

Przykładowa lista produktów bogatych w biotynę:

Zawartość biotyny w 100 g produktu.                Zawartość biotyny w porcji.   

  1. Wątroba        100-200 µg                                   1 porcja (100 g)  100-200 µg
  2. Soja, nasiona    65 µg                                         3 łyżki (50 g)        32,5 µg
  3. Orzechy włoskie   37 µg                                   w garści (30 g)    11,1 µg
  4. Jajka    20  µg                                                         w 1 jajku              10 µg
  5. Grzyby    16    µg                                                   w 1 porcji (50 g)  8 µg
  6. Mięso drobiowe   11 µg                                       w 1 porcji (150 g) 16,5 µg
  7. Groszek zielony  9   µg                                         0,5 szklanki         6,3 µg
  8. Szpinak, świeży  7 µg                                           w 2 garściach (50 g)  3,5 µg
  9. Kukurydza  6 µg                                                    0,5 szklanki        5,1 µg
  10. Ser 3-5 µg                                                                2 plastry              1,2 µg

Biotyna znajduje się także w innych niż podane warzywach i owocach.

Polecamy przepisy z powyższymi produktami:

 

Bibliografia:

  • Ciborowska H, Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2014
  • Gawęcki J. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. (Tom 1) Wyd naukowe PWN, Warszawa 2010
  • Ralph M. Trueb, MD Serum Biotin Levels in Women Complaining of Hair Loss. Int J Trichology 2016 ;8(2):73-7. 
  • Deepa P. Patel i wsp. , A Review of the Use of Biotin for Hair Loss. Skin Appendage Disord. 2017 ; 3(3): 166–169.

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s