Opublikowany w bez glutenu, bogatoresztkowe, Kolacja, Przekąska, Przepisy, wegetariańskie

Sałatka z ciecierzycą i pomarańczą

_DSC0268b

Ciecierzyca nazywana grochem włoskim ma lekko orzechowy smak. Jej indeks glikemiczny jest niski, co oznacza, że spokojnie mogą ją jeść osoby chore na cukrzycę. Nie zawiera glutenu – bezpieczna dla osób chorujących na celiakię. Sałatka jest pyszna, polecamy! 🙂

Czas przygotowania: 15 minut
Porcja: 2 osoby

Składniki:

1 puszka ciecierzycy (u mnie 400g)
1 pomarańcza
4 garście szpinaku
1 opakowanie sera mozarella (u mnie wersja z bazylią)
kilka pomidorków koktajlowych

Dodatki: nasiona słonecznika i migdały podprażone na patelni
Dresing: oliwa/olej roślinny + miód

Wykonanie:

Szpinak umyć, osuszyć i umieścić w misce. Dodać do niego przepłukaną pod zimną wodą ciecierzycę, ser mozarella i pomarańczę pokrojone w kostkę oraz przepołowione pomidorki. Podprażyć migdały i nasiona słonecznika na suchej patelni. Dodać do sałatki. Przed podaniem polać dresingiem. Smacznego! 🙂

  • można dodać także kawałki kurczaka lub innego chudego mięsa
  • wskazane również dodanie łyżeczki ziół prowansalskich dla lepszego smaku

Kilka faktów o składnikach sałatki

Pomidory– źródło likopenu (przeciwutleniacz, zwalczanie wolnych rodników powodujących starzenie organizmu)

Pomarańcza– sporo wapnia (przeciwko osteoporozie, mocne kości i zęby) i witaminy C (odporność, zdrowe i drożne naczynia krwionośne)

Ciecierzyca– żelazo (dobra dla osób walczących z anemią), błonnik pokarmowy, bez glutenu, niski IG (ok. 30)- odpowiednia dla cukrzyków

Szpinak– beta-karoten, luteina, witamina C (przeciwutleniacze), kwas foliowy, potas- obniża ciśnienie, witamina K i E. Niestety nie jest wskazany dla osób z kamicą nerkową– zawiera kwas szczawiowy, który łącząc się z wapniem powoduje powstawanie szczawianów wapnia, które odkładają się w postaci kamieni w nerkowych.

Pestki słonecznika– bogate w witaminę E, fitosterole (obniżają poziom złej frakcji cholesterolu LDL)- ok 3g dziennie daje efekt, nie więcej. Są dość kaloryczne.

Migdały– zawierają cynk, który utrzymuje właściwe stężenie witaminy A w organizmie.

 

Źródła:
Jean Carper, „Żywność -Twój cudowny lek” , Vesper 2008

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s