Opublikowany w Owoce, Produkty spożywcze

Wpadła śliwka w kompot- czyli walory zdrowotne i pomysły na wykorzystanie śliwek w kuchni

DSC_0829

Dziś na bloga wpadła soczysta śliwka, pełna witamin i skąpana letnim słońcem. Odkryjcie jej potencjał w krótkiej, ale treściwej formie. 🙂

Składniki odżywcze:

~ wartość energetyczna: 49 kcal/100 g

  • woda – 87%
  • białko ogółem- 0,6g/100g produktu
  • tłuszcz – 0,3 g/100 g  produktu
  • węglowodany ogółem- 11,7 g/100 g
  • węglowodany przyswajalne- 10,1 g/100 g

Witaminy: A, C, beta-karoten,

Składniki mineralne: potas (208mg/100g produktu jadalnego) , wapń, fosfor

Dlaczego warto jeść śliwki?

  • są pomocne przy zaparciach (obok fig, daktyli, otrębów, kasz) podrażniają nerwy jelitowe i pobudzają pracę mięśniówki – leki przeczyszczające mogą być niestety szkodliwe i porażać zakończenia nerwowe (upośledzenie kurczliwości mięśni) i nasilać dolegliwości, dlatego warto skorzystać z naturalnych metod. Zaparcie najczęściej występuje wtedy gdy spożywamy za mało błonnika pokarmowego (wpis do poczytania dla zainteresowanych-Błonnik pokarmowy i jego niezwykłe właściwości i Top 15 produktów bogatych w błonnik) w skrócie występuje on w otrębach i grubo mielonych produktach zbożowych, kaszach, owocach i warzywach. Należy także pamiętać o odpowiednim nawadnianiu (ok. 6-8 szklanek płynów dziennie) Uwaga! Przewlekłe zaparcia mogą być objawem chorób, a nie tylko błędów żywieniowych –> wtedy konieczna wizyta u lekarza.
  • za właściwości przeczyszczające śliwek prawdopodobnie odpowiedzialny jest (oprócz włókna pokarmowego=błonnika) sorbitol, jest to słodzik (należący do polioli) występujący między innymi w gumach do żucia bez cukru  – śliwki mają aż 15% sorbitolu, a inne owoce ok 1%
  • wykazują działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe
  • zawierają salicylany – działanie przeciwkrzepliwe, przeciwzapalne i przeciwbólowe (salicylany mają również: czarne jagody, wiśnie, curry, lukrecja, papryka)
  • suszone śliwki są bogate  w potas– 626 mg w 5 sztukach
  • hamują wchłanianie cholesterolu
  • suszone dostarczą więcej witaminy A, fosforu i żelaza niż świeże
  • polecane w diecie bogatoresztkowej
  • Ciekawostka: pestki śliwek zawierają amigdalinę– jest trujący związek chemiczny (zawierają go również pestki moreli, gorzkie migdały i tonik)

Kiedy śliwek należy unikać?

  • przy biegunkach
  • suszonych i świeżych, gdy ma się zespół jelita drażliwego, ze względu na zawartość sorbitolu (także brzoskwiń, soków jabłkowych, gum bez cukru)

Do czego wykorzystać śliwki w kuchni, czyli pomysły na przepisy:

  • jako dodatek do zapiekanego ryżu (ryż zapiekany ze śliwkami)
  • do koktajlu, galaretki
  • zrobić z nich pyszną domową konfiturę, którą można później wykorzystać jako smarowidło do naleśników, pieczywa
  • mogą być dodatkiem do drożdżowych racuchów, placuszków, ciast
  • można przyrządzić z nich kompot śliwkowy
  • knedle, pierogi ze śliwkami
  • marynaty sosy do wędlin, szynek
  • do nadziewania mięs
  • do ususzenia
  • Ciekawostka: śliwki są używane do produkcji trunków– polska śliwowica, tarniówka, bałkańska rakija

Źródła:

Jean Carper, „Żywność -Twój cudowny lek” , Vesper 2008
Helena Ciborowska, Anna Rudnicka- „Żywienie człowieka zdrowego i chorego” – PZWL 2016
H. Kunachowicz, B. Przygoda, I. Nadolna, K. Iwanow- „Tabele składu i wartości odżywczej żywności”- PZWL 2017

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s